30.9.12

nästan-godnatt och böcker

Jag var just på väg att lägga mig - jag bäddade till sängen och lade upp ett par kuddar för att kunna ligga och läsa en stund, då det slog mig att jag så hemskt gärna skulle vilja skriva ett litet inlägg om just böcker. 
Mamma och jag köpte massvis med böcker idag. Jag sade till henne (även om det var mest på skoj, jag är inte så jättebrutal i min framtoning!) att jag skulle följa med henne ut på villkoret att jag fick en bok. Hon ville ta en höstpromenad, och av någon anledning så erbjöd jag mig frivilligt att följa med. 
 Vi gick ner på stan, solen sken varmt och gyllene höstigt, jag kände mig ganska bekväm i kjol och strumpbyxor, även om jag ville slå till alla som stirrade på mitt urtvättade, ljusblåa hår. När man är lite labil i sinnet och plötsligt inser att folk tittar på en, vare sig det är i förakt eller ren nyfikenhet, så får det en att känna sig fruktansvärt sårbar. Som motargument kan man ju ta; "Men du får ju skylla dig själv!", och ja, jag antar att jag får skylla mig själv. Men det är fortfarande inte jag som stirrar. 

I vilket fall som helst så nådde vi bokhandeln efter ett snabbt pastabesök (pastan smakade nästan precis som den i Italien, så det var fint, vi diskuterade minnen och mat). Jag såg böcker jag ville ha på varenda rad, den, den, den och deeen. 
 Mest sugen blev jag på avdelningen för nio till tolvåringar. Det är där man hittar de allra finaste fynden. Åh, jag kan inte ens beskriva den kärlek jag har inför dessa barnböcker. De flesta är möjligen barnsliga i språket, men tittar man lite under ytan så får man en mycket mer vuxnare bild av vad det är som faktiskt händer. Och allt detta toppat med ett gäng höjdarillustrationer, självklart. Jag hittade även en stor barnbok för tre till sexåringar med otroligt fina bilder. Berättelsen var Snövit och illustratören var någon fransk man. 

Jag hittade även dessa;


De ser oändligt fina ut, och jag hoppas att de är lika bra inuti, men det är något att få se! Nu har jag i alla fall massvis med böcker att läsa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar